Om deze website te kunnen gebruiken dient u Javascript in te schakelen.

Gezond bewegen

Waarom elke kleine, dagelijkse beweging helpt

Prof. dr. Ton Lensen, hoogleraar Klinische fysiotherapie aan het Maastricht UMC+, en zijn collega Hanneke van Dijk, promovendus en fysiotherapeute, leggen uit waarom je niet moet blijven zitten.

Ton Lensen: “Er zijn ontzettend veel voordelen voor lichaam en geest als je sport. Maar de norm van tweeënhalf uur per week matig intensief bewegen en twee keer per week intensief halen veel mensen niet.”

Hanneke van Dijk: “Terwijl dat eigenlijk maar weinig is. Daarom is het belangrijk ook de rest van de week actief te zijn, op een lager niveau. Een maatje om het samen mee te doen, kan goed helpen. Kijk gewoon wat je kunt. Je hoeft geen sporter te worden, alles wat je kunt doen, helpt.”

Ton Lensen: “Mensen die op de fiets naar het werk gaan, maar verder de hele dag zitten, denken dat ze goed bezig zijn. Terwijl een treinconducteur die niet sport, maar wel de hele dag in de weer is, een gezonder leefpatroon heeft. Lang zitten heeft een negatief effect op de bloedsuikerspiegel en dat is een risicofactor voor diabetes. Dus kleine dagelijkse bewegingen zijn ook heel belangrijk. Te voet naar de winkel, de trap nemen, een blokje wandelen.”

Hanneke van Dijk: “Sommige ouderen denken dat ze niet meer zo actief hoeven te zijn, bijvoorbeeld omdat ze vroeger veel hebben gesport. Maar juist voor hen is het misschien nog wel belangrijker om in beweging te blijven, want spieren die je niet gebruikt, verlies je uiteindelijk. En daarmee ook je zelfstandigheid. Ook voor zieke mensen is bewegen essentieel. Ik doe nu promotieonderzoek naar hoe je patiënten meer kunt laten bewegen tijdens een opname. Soms weten mensen gewoon niet hoe belangrijk bewegen is. Veel oudere patiënten denken dat je moet rusten om te herstellen. Maar dat leidt juist tot spierverlies.”

Ton Lensen: “Hoeveel je zou ‘moeten’ bewegen, hangt af van je leeftijd, geslacht, conditie en meer. ‘Doe wat je kunt’ is het beste advies.”

Ook interessant

Meld je aan voor de Gezond Idee nieuwsbrief

 

Trap op lopen
Foto iStock
Prof. dr. Ton Lensen, hoogleraar Klinische fysiotherapie Maastricht UMC+

Kleine dagelijkse bewegingen zijn heel belangrijk. Te voet naar de winkel, de trap nemen, een blokje wandelen.

Sluit de enquête