Om deze website te kunnen gebruiken dient u Javascript in te schakelen.

Gezond bewegen

BLOG Je hoeft je echt niet in het zweet te werken om gezond bezig te zijn

Prof. dr. Stef Kremers is hoogleraar Gezondheidsbevordering aan het Maastricht UMC+ en doet veel onderzoek naar preventie van obesitas. Hij weet raad als je geen zin in bewegen hebt: pas je gewoontes aan.

Ik hoor allerlei redenen waarom mensen niet toekomen aan bewegen, maar het goede nieuws is, dat je je helemaal niet in het zweet hoeft te werken om gezond bezig te zijn. Er leiden heel veel wegen naar Rome. De een houdt van balsport en bewegen in spelvorm, terwijl een ander liever alleen wandelt. Het is allemaal gezond en goed. In meerdere opzichten. Als je bijvoorbeeld gewend bent om altijd zittend te telefoneren, maar je gaat dat nu eens staand doen, ben je al heel goed bezig. En dat kost geen extra tijd.

Alleen al je dagelijkse gedrag iets actiever maken, heeft een gezondheidseffect. Vooral het onderbreken van langere periodes van zitten. Denk aan de zit-sta-bureaus op kantoor en alle creatieve varianten die mensen thuis knutselden het afgelopen jaar.

Uit onderzoek weten we dat het helpt als je je fysieke omgeving zo inricht dat je makkelijker gezonde keuzes kan maken. De ‘coronahond’ die veel mensen het afgelopen jaar aanschaften is een voorbeeld: je moet niet alleen goed voor het beestje zorgen, maar ook regelmatig gaan wandelen.

We doen veel dingen uit gewoonte. Zo is het neerleggen van de vork na het avondeten voor veel mensen het moment om een sigaret op te steken. Maar je kunt ook goede gewoontes aanleren. Zelf sta ik altijd op van de bank als de tv-reclames beginnen. Zo kun je elke dagelijks terugkerende situatie koppelen aan een beweegmoment in huis.

Elke minuut meer bewegen heeft gezondheidseffect
Uit allerlei studies blijkt dat elke minuut meer bewegen al een gezondheidseffect heeft. Van nul naar tien minuten geeft zelfs meer gezondheidseffecten dan van 140 naar 150 minuten in de week bewegen.

Maar je houdt meer bewegen niet vol als je het alleen maar doet uit schuld- of schaamtegevoel. Je moet proberen positieve motivatie in jezelf te vinden. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een passende vorm of sport is om meer te bewegen. Als je naar kinderen kijkt, weet je: spelen en bewegen zit in de aard van de mens. Maar sommige mensen is het plezier in bewegen vergaan. Het is de kunst de lol weer terug te vinden.

Prof. dr. Stef Kremers,
hoogleraar Gezondheidsbevordering Maastricht UMC+

Ook interessant

Meld je aan voor de Gezond Idee nieuwsbrief

Je hoeft je echt niet in het zweet te werken om gezond bezig te zijn
Foto iStock
Prof. dr. Stef Kremers, hoogleraar Gezondheidsbevordering Maastricht UMC+

Alleen al je dagelijkse gedrag iets actiever maken, heeft een gezondheidseffect.

Sluit de enquête