Om deze website te kunnen gebruiken dient u Javascript in te schakelen.

Tips bij warm weer

Het wordt de komende dagen behoorlijk warm. Heerlijk genieten dus als je van zon en hoge temperaturen houdt. Maar wees voorzichtig! Zeker bij buitenactiviteiten dit weekend zoals Pinkpop loop je risico op oververhitting en uitdroging. Dr. Patricia Stassen, internist Acute geneeskunde van het Maastricht UMC+ heeft tips zodat je goed voorbereid op de warmte. 

vrouw drinkt water

Een mens functioneert optimaal bij een omgevingstemperatuur van 27 graden. Ons lichaam is echter niet goed bestand tegen 29 graden of hoger. Oververhitting en uitdroging liggen dan op de loer en dat kan ernstige gevolgen hebben. Dr. Patricia Stassen: "Oververhitting is ernstig en het is bij extreme temperaturen voor iedereen oppassen geblazen.”

Negeer de signalen niet
Signalen die er op wijzen dat je last begint te krijgen van de hitte zijn concentratieverlies, je 'flauw voelen', wazig zien en krampen. Het is zaak om die symptomen niet te negeren. "Niet voor niets meten we bij een patiënt die het ziekenhuis binnen wordt gebracht meteen de temperatuur", vertelt internist dr. Patricia Stassen. Iemand die een temperatuur van 40 graden heeft, is heel erg ziek en kan zelfs het bewustzijn verliezen.”  Hoge temperaturen kunnen ook andere gevolgen hebben. De concentratie van mensen is bij warmte lager, er zit meer smog in de lucht en het slapen gaat minder goed. “Daardoor neem je bijvoorbeeld net even dat afstapje wat ongelukkig, druk je op een verkeerde knop of schrijf je een verkeerd recept uit. Met alle mogelijke gevolgen van dien.”

Pas je aan
"Feit is in ieder geval dat de één beter tegen extreme hitte kan dan de ander. Maar iedereen heeft uiteindelijk zijn grenzen, dus het is zaak om je op de juiste wijze aan warm weer aan te passen. Het is bijvoorbeeld niet verstandig om bij 30 graden tientallen kilometers te gaan wandelen of volop in de zon te blijven staan op een festivalterrein."

Tips & adviezen van Patricia Stassen bij warm weer: 

  1. Pas je aan de extreme omstandigheden aan: drink aanzienlijk meer dan de gebruikelijke 1,5 liter vocht per dag, zorg voor verkoeling, draag dunne kleding die vocht afvoert en zon afketst, beperk inspanningen en blijf zoveel mogelijk uit de zon. En als je toch een tijd in de zon staat, zet iets op je hoofd zoals een petje. 
  2. Herken uitdrogingsverschijnselen: hoofdpijn, duizeligheid (bij opstaan), verlies aan concentratievermogen, krampen en (soms pas vrij laat) dorst zijn belangrijke symptomen. Uiteindelijk treden flauwte, sufheid en oververhitting op.  Dat noemen we ook wel een hitteberoerte. Een extra glaasje bouillon met wat extra zout, zal je naast bovenstaande adviezen, goed doen.
  3.  Voor ouderen geldt: span je zo min mogelijk in, drink goed en mijd alcohol, en overleg bij twijfel met een arts over het tijdelijk stoppen of verminderen van medicijnen, zoals plastabletten en bloeddrukverlagers. Deze medicijnen kunnen namelijk het vermogen om uitdroging tegen te gaan, verminderen.
  4. En, ben je buiten in de zon: smeren, smeren, smeren! Je verbrandt snel. 
Sluit de enquête